X
تبلیغات
الکترونیک - معرفی رشته الکترونیک(برق) و الکترونیک هواپیما

الکترونیک

معرفی رشته الکترونیک(برق) و الکترونیک هواپیما


 

 

عناوین دروس تخصصی رشته الکترونیک همراه با اهداف کلی هر درس به شرح زیر می باشد:

 

دروس تخصصی سال دوم :

 

۱- مبانی برق: درک اصول الکتریسیته به منظور فراگیری موضوعات علمی وعملی برق

۲- رسم فنی: ترسیم سه نما، مجهول یابی- برش وپرسپکتیو و پلان ساختمان و سیم کشی آپارتمان یک طبقه۳- اصول اندازه گیری الکتریکی: آشنایی با دستگاه های اندازه گیری و طریقه استفاده از آنها۴- الکترونیک عمومی ۱: آشنایی با مبانی الکتریسیته و اصول الکترونیک، شناسایی قطعات والملن های الکترونیکی مدارات دیودی و تقویت کننده های ترانزیستوری۵- کارگاه مقدماتی مکانیک: ساخت وسایل فلزی ساده۶- کارگاه سیم کشی ۱: خواندن نقشه های تاسیسات الکتریکی ساختمانهای کوچک و اجرای آنها۷- کارگاه الکترونیک مقدماتی: انجام ترانس پیچی- تهیه مدارچاپی و مونتاژ مدارهای الکترونیکی ساده

۸- آزمایشگاه اندازه گیری الکتریکی: شناخت قطعات الکترونیکی و کار برد صحیح دستگاه های اندازه گیری متداول.

دروس تخصصی سال سوم:

 ۹- مدارهای الکتریکی: تحلیل مدارهای جریان مستقیم و مدار های  RLC در جریان متناوب یک فاز وسه فاز۱۰- الکترونیک عمومی ۲: آموزش مدارهای پایه الکترونیک و قطعات الکترونیک صنعتی۱۱- مبانی مخابرات و رادیو: آموزش مبانی مخابرات و گیرنده های رادیویی

۱۲- مبانی دیجیتال: آشنایی با اصول مدار های دیجیتال و تحلیل مدارهای ساده دیجیتالی و کاربرد آنها در دیگر مدارهای الکترونیکی

۱۳- کارگاه الکترونیک عمومی: آموزش مفاهیم عملی و مدار های کاربردی در رشته الکترونیک

۱۴- آزمایشگاه مبانی مخابرات ورادیو: توانایی تعمیر گیرنده های رادیو یک موج- چند موج و تلفن و نصب و راه اندازی سیستم های آنتن مرکزی وتقویت کننده های صوتی(PA)

 

برای‌احراز‌‌شغل‌آینده‌در‌‌رشته‌های‌فنی‌‌خصایص‌وتوانایی‌های‌زیر‌مورد‌نیاز‌‌است:

 

۱-     نیازمندی های بدنی: 

۱-۱- قدرت و سلامت جسمانی

۲-۱- توانایی و مقاومت در برابر خستگی

۳-۱- سرعت استفاده از اعضا ، به ویژه دست ها

۴-۱-قدرت تحلیل بالا و دقت کافی به ویژه در رشته الکترونیک

 

۲-     نیازمندی های حسی و ادراکی :

۲-۲- در رشته های فنی نیاز به سرعت ادراک می باشد.  

 

 ۳ -نیازمندی های روانی: 

۱-۳- سرعت انتقال(هوش)

۲-۳- قدرت استدلال

۳-۳- استعداد تجسم فضایی 

۴-۳- دقت و سرعت در محاسبه

۵-۳- استعداد تجزیه و تحلیل داده ها و آمارها در اغلب رشته های فنی

 

 ۴ – مهارت های تحصیلی: 

۱-۴- داشتن اطلاعات ریاضی و آماری

۲-۴- سلامت و روانی کلام در حد امکان در زبان خارجی(انگلیسی)

۳-۴- داشتن اطلاعات تخصصی  اولیه 

۴-۴- استعداد طراحی و انتقال

 


 ۵- نیازمندی های عاطفی و شخصیتی: 

۱-۵- قدرت  و دشواری کار تحت فشارهای روانی

۲-۵- قدرت انطباق و سازگاری

 ۳-۵- قدرت کنترل و تسلط به خویشتن 

۶-  علایق و رغبتهای مورد نیاز:   

۱-۶- علاقه به امور فنی

۲-۶- علاقه به تحقیقات و پژوهش

 ۳-۶- علاقه به تحول و تغییرات 

۴-۶- علاقه به کنجکاوی و جستجو

 

۷- نیازمندی های شخصی و اجتماعی:

۱-۷- درک رفتار دیگران

۲-۷- متانت و بردباری در امور

۳-۷- مطلوب بودن رفتار

۴ -۷- سازگاری با محیط  

 

فعالیت ها و کوشش های مورد نیاز رشته های فنی:

۱- دقت و تمرکز فکری۲- تجزیه و تحلیل مسائل۳- خلاقیت و ابتکار۴- تصمیم گیری۵- برنامه ریزی۶- نشستن برای‌انجام کارهای محاسباتی و کامپیوتری۷- حرکات بدنی ونیروی جسمانی با توجه به رشته‌ی انتخابی  

 

 نحوه  ادامه تحصیل هنرجویان:

 کلیه هنرجویان شاخه فنی وحرفه ای،پس ازپایان دوره سه ساله واخذ دیپلم می توانند به طرق ذیل در سطوح بالاترادامه تحصیل نمایند:   ۱-   بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دوره کاردانی پیوسته شرکت نموده و پس از احراز قبولی در یکی از آموزشکده‌های فنی‌و‌حرفه‌ای سراسر کشور ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند. ۲-   بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون ورودی آموزشکده های وابسته به دانشگاه جامع تکنولوژی (علمی_ کاربردی) شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند. ۳-   بدون‌گذراندن‌دوره‌پیش‌دانشگاهی‌و‌ با توجه به شرط معدل در دانشگاه‌آزاد‌اسلامی ثبت‌نام نموده و در دوره کاردانی پیوسته ادامه تحصیل دهند و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند. ۴-   در‌آزمون تغییر ‌رشته یکی از دوره های پیش‌ دانشگاهی هنر، علوم ‌ریاضی، علوم ‌تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی، دوره‌ی مذکور را گذرانده و سپس از طریق آزمون سراسری دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند. ۵-   فارغ التحصیلان تعدادی از رشته های کاردانی پیوسته فنی و حرفه ای که دوره کارشناسی ناپیوسته رشته تحصیلی آنان مصوب گردیده است،می توانند درآزمون ورودی مربوط شرکت نموده و پس از احراز قبولی، در دانشگاههای طرف قرارداد وزارت آموزش و پرورش ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند. 

۶-  کلیه فارغ التحصیلان دوره کاردانی پیوسته،می توانند بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل دهند.

 

الکترونیک به دانش و فن آوری عبور ذرات باردار در یک بار و خلاء می باشد. به بیان دیگر در این دانش به مطالعه حرکت بارهای الکتریکی و کنترل حرکت آنها برای ایجاد اثرات مطلوب مورد نظر می باشد.

دانش الکترونیک امروزه بوجود آورنده سیستمها و ابزارهای پیچیده ای است که در بسیاری از محصولات روزمره زندگی و شاخه های مهندسی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به آنچه که گفته شد کاردانی فنی الکترونیک یکی از رشته های آموزش عالی در نظام دانشگاهی است، که هدف عمومی آن تربیت کاردانها فنی الکترونیک است که دارای دانشهای لازم در زمینه الکترونیک صنعتی، وسایل اندازه گیری و وسایل صوتی و تصویری که دقیقاً مربوط به وسایل همان بخش از صنعت طراحی گردیده ، می باشد.

از آنجا که تکنولوژی مربوط به صنعت الکترونیک به صورت گسترده در همه جا و از جمله در کشور ما شالوده ای برای پیشرفت در صنعت برق محسوب می شود، دوره یادشده برای تربیت افراد کارآمد در جنبه های عملی در زمینه رفع نیازهای صناعی است که به نوعی با الکترونیک در ارتباط هستند.

رشته الکترونیک یکی از رشته های مهم در مورد امور ارتباطات در دنیا دارای حائز اهمیت می باشد. در ایران این رشته در مورد ارتباطات با دنیا اهمیت زیاد دارد، به طور کلی دانشجویانی در این رشته پذیرفته می شوند و دارای موفقیت می شوند که دارای هوش بالایی باشند و علاقه به ابلاغ و نوع آوری باشند و بتوانند خودشان را با تکنولوژی در دنیا هماهنگ بکنند.

 

دوره کاردانی  

یکی دیگر از تعاریفی که می توان از رشته الکترونیک کرد، اینست که زیر مجموعه ای ار رشته فیزیک می باشد، که درباره حرک الکترونها در مدارهای الکتریکی است، بحث می کند. دانشجویانی در این رشته فوق می شوند که در دو درس ریاضی و فیزیک بسیار قوی باشند و دارای پشتوانه اجتماعی و خانوادگی باشند.

 

دوره کاردانی و تکنسین در کشور ما از جایگاه خوبی برخوردار نیست و می توان گفت نقش تکنسین رابطه بین مهندس و کارگر ماهر است، و در هرم نیروی انسانی تکنسین در کشورهای پیشرفته و در جوامع توسعه نقش اساسی دارند.

متأسفانه در کشور ما به لحاظ اهمیت ندادن به این بخش استفاده بهینه از این تکنسین نشده است، و به خاطر همین جوانهای ما بیشتر به سراغ مهندسی می روند تا تکنسین و همین باعث شده تا رشته های فنی ما از آن جایگاه خودشان برخوردار نباشند .

دانشجویان این رشته دروسی را در غالب ۷۵ واحد درسی شامل یازده واحد دروس عمومی و ۱۵ واحد دروس پایه و ۲۹ واحد دروس اصلی و ۱۵ واحد دروس اختصاصی و ۷ واحد دروس اختیاری می گذرانند.

 

از میان دروس یاد شده از معتمدین به شرح زیر است:

 

۱- ریاضی عمومی که در مورد بردارها و اعداد مختلط و ماتریس ها و توابع – حدود پیوستگی و مشتق و انتگرال به بحث می پردازد.

۲- فیزیک عمومی که به زمینه هایی همچون، فیزیک و دینامیک می پردازد.  

۳- کارگاه فیزیک که درس عملی است و دانشجویان با وسایل اندازه گیری آشنا می شوند.

۴- آزمایشگاه مقدماتی برق که دانشجویان با قطعات مدارها همچون خازن ، مقاومت و برخی مدارهای ساده آشنا می شوند.  

۵- الکترونیک و آزمایشگاه الکترونیک که به صورت نظری و عملی ساختمان قطعات الکترونیکی را مورد ارزیابی قرار می دهد.  

۶- مدار ۲ و ۱ که دانشجویان را با انوع مدارها و اصول اولیه برق به صورت نظری و  عملی آشنا می سازد.  

۷- برنامه ریزی کامپیوتر که دانشجویان را با یکی از برنامه های کامپیوتر آشنا می کند.  

۸- الکترونیک صنعتی که دانشجویان با طرز کار مدارهای کنترل فرمان دهنده ای که در کارخانه ها و مراکز صنعتی و مورد استفاده قرار می گیرد آشنا می کند.

۹- دوره های کاردانی فنی در سال ۱۳۶۳ وزارت فرهنگ آموزش عالی این مجوز را به آموزش و پرورش دادند و آموزش و پرورش با تشکیل واحدهایی بنام دفتر امور مدارس عالی فنی حرفه ای و آموزشکده های فنی حرفه ای زیر پوشش خودش به تربیت نیروهای تکنسین پرداخت.

 

 

دانش آموختگان رشته برق الکترونیک با کسب دانش و مهارتهای لازم در زمینه های ذیل قادر به فعالیت خواهند بود:

۱- در زمینه انتقال نظرات و روشهای مورد تأیید مهندسان  به کارگران  

۲- تهیه و تفسیر نقشه های مورد تأیید مهندسان و پیاده کردن آنها بوسیله کارگران فنی  

۳- این افراد می توانند به تعمیر قطعات الکتریکی همچون تلویزیون و قطعات مشابه بپردازند.  

۴- در برخی بخشها می توان از این افراد به عنوان سرپرست بخش از آنها استفاده کرد.

۵- از این افراد می توان در تدریس بعضی دروس در سطح پائین استفاده کرد.

 

***********************************************************

 

معرفی رشته الکترونیک هواپیما

مقدمه
امروزه صنعت هواپیمایی همانند صنعت خودرو سازی روال عادی خود را طی می کند و با قدمتی که پیدا کرده ، هواپیما را به وسیله ای روزمره برای جابجایی مسافر و کالا تبدیل نموده است به موازات همین اتفاق تنوع خدمات و بکارگیری افراد در این صنعت نیز هر روز رو به رشد و توسعه است که یکی از این رشته ها کاردانی تعمیر و نگهداری هواپیما می باشد . مجموعه کاردان الکترونیک هواپیمایی یکی از مجموعه های آموزش عالی در دانشکده هواپیمایی کشوری می باشد که هدف آن تربیت افراد کاردان در زمینه های الکترونیک، مخابرات، کمک ناوبری و … بوده و در تدوین برنامه درسی رعایت موارد زیر در نظر گرفته شده است:

الف- رعایت دستورالعملها و مقررات سازمانها بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) در امور هوانوردی.

ب- برنامه های آموزشی گروه فنی مهندسی (کمیته تخصصی برق) شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری.

ج- تجربیات کشورهای پیشرفته در صنعت هواپیمایی.

د- نیاز سازمان هواپیمایی کشوری.

طول دوره و شکل نظام:

طول دوره مجموعه کاردانی الکترونیک هواپیمایی ۵/۲ سال است و برنامه درسی آن ۵ ترم ارائه می شود و طول هر ترم برابر ۱۷ هفته معادل یک و نیم سال تحصیلی است.

ساعت تدریس هر واحد نظری ۱۷ ساعت و هر واحد عملی ۳۴ ساعت و هر واحد کارگاهی ۵۱ ساعت است.

درسهای رشته

ردیف نام درس
۱ اصول فرستنده وگیرنده و آزمایشگاه

۲ الکترونیک صنعتی

۳ الکترونیک ۱ و آزمایشگاه

۴ الکترونیک ۲ و آزمایشگاه

۵ الکتریک و الکترونیک هواپیما

۶ اندازه گیری الکتریکی

۷ برنامه نویسی کامپیوتر ۱

۸ پروژه

۹ تاسیسات و تجهیزات الکتریکی و کارگاه

۱۰ تلفن و مراکز تلفنی

۱۱ دستگاههای کمک ناوبری وآزمایشگاه

۱۲ رسم فنی الکترونیک

۱۳ ریاضی عمومی ۱

۱۴ ریاضیات کاربردی

۱۵ زبان انگلیسی فنی ۱

۱۶ سیستمهای مخابرات هواپیمایی

۱۷ فیزیک الکترونیک

۱۸ فیزیک الکتریسیته و مغناطیس

۱۹ فیزیک مکانیک

۲۰ قوانین رادیویی

۲۱ ماشینهای الکتریکی و آزمایشگاه

۲۲ مدارهای الکتریکی ۱ و آزمایشگاه

۲۳ مدارهای الکتریکی ۲ و آزمایشگاه

۲۴ مدارهای منطقی و آزمایشگاه

۲۵ کارآموزی

صنعت و بازار کار
کاردان الکترونیک هواپیما کسی است که اطلاعات و مهارتهای لازم جهت کار در صنعت هوانوردی را در محدوده ای مناسب کسب کرده و با استفاده از تکنیکها و رهنمودهایی که کارشناسان این رشته ارائه خواهند کرد قادر به انجام مسئولیتهای زیر باشد:

الف- نصب و راه اندازی (در محدوده ای معین) سیستمهای الکترونیکی، مخابراتی و کمک ناوبری

ب- تشخیص عیوب و تعمیر سیستمهای الکترونیکی، مخابراتی و کمک ناوبری و ناوبری

ج- سرویس و نگهداری سیستمهای الکترونیکی، مخابراتی و کمک ناوبری

+ نوشته شده در  جمعه سوم آذر 1391ساعت 16:23  توسط یاسر میرزائیان  |